الاثنين، 8 نوفمبر 2010

يا سيدى على الميكنة


ادام ربنا كتّب عليك تبقى مصرى يبقى اكيد هتصحى من النوم على صوت سواق "الميكروباظ" وهو بيصوصو زى الخرتيت ولا لو هو ربنا فاتحها عليه ومقتدر تلاقى التبّاع شغال الله ينور حنجرة اد كده وايد اد كداهو بتاخد منك الاجرة ومش بتديك الباقى عشان مفيش فكة ولما تنزل ابقى اخبط دماغك فى الاسفلت من الندم انك مفكتش قبل ما تركب .. او تصحى على صوت موتور الاتوبيس اللى شغال بقاله عشرين سنة لا يكل ولا يمل وتلاقى ريحة دخانه اللى ترد الروح وتوصلك حتى لو كنت نايم تحت السرير.
ولو كل ده بيحصل لك يبقى اكيد هيجى عليك يوم شمسه حارقة وجوّه كله رطوبة ومفهوش حتة سحابة واحدة توحد ربنا عشان تضلل على الخلق المطحونة دى وتبقى مضطر اسفا انك تروح لمصلحة حكومية.

طب تعالى كده يا مواطن نتخيل مع بعضينا كده انك داخل مصلحة حكومية وتلاقى ادام الموظفين قال اية خير اللهم اجعله خير يارب اجهزة "حاسبات آالية" .. ياساتر يارب انا مكوبّس ولا اية ( ده طبعا اللى هتقوله فى سرك) ازاى بعد السنين دى كلها يتخلوا عن الدفاتر وخط الموظفين اللى ميتقريش واللى ساعات كتير بيودى فى داهية لانهم بيكتبوا وهما مش مركزين يعنى هيركزوا معاك ولا مع السندوتش ولا الدبانة اللى عايزة تقف على كوباية الشاى ولا زميله اللى بيغلس عليه من المكتب التانى .. بيشقوا والله.

الصدمة الكبيرة انك تطلب من الموظف انه ياكلك جوز المين حلويين وتتفاجئ اك فعلا صاحى وان قال اية المصلحة الحكومية دى دخلت فى اللى اسمه اية ده " مشروع الميكنة" وان بدل ما كنت هتعدى علينا بكرة هتبقى عدى علينا السنة الجاية وربنا يدينا طولة العمر لان المفروض المشروع ده يتسمى "بعد ما شاب ودوه الكتاب" مطلوب من موظف معاه "دبلون" ولا حتى شهادة عالية واخداها ببركة دعا الوالدين من ايام قوموا واقعدوا انه يستخدم "التكنولوبيا" الحديثة وبدل ما يستخدم دفاتر والاوراق قال اية يكتب على الكيبورد زرار زرار وعلى ما يكتب كلمة يكون النهار فات ولا بقى الموظف يقع فى عرضك لو شايفك واد ورور كده وفاهم ودايس انك تيجى تساعده ويا سلام بقى لو تعلمه كلمتين وتمليه الخطوات عشان يقعد يحفظها وهو رايح الشغل كل يوم.

هو المشروع اللى بيقولوا عليه عامل بالظبط كأنك جايب شحات من الشارع بشعره المنكوش وعليه تراب السنين الطويلة ودخان العربيات على وشه وتلبسه بدلة مستوردة من باريس والمطلوب منه انه يبقى حد تانى خالص غير الاولانى لانه لبس بدلة نضيفة ولكى الله يا مصر

4 comments:

MiDo0o0o يقول...

nice, wrote about something like this before :D bas msh bel gamal da lol :D

Gii78 يقول...

la2 enta kda fe3lan betogbor be 5ater el3'alaba rabna y5leek lel masakeen elly zayy =D

mostafashaban يقول...

عزيزي العميل لا تقم بخطوة نقل العفش دون الاستعانة بشركة ذات صيت كبير فى نقل الاثاث حتى لا تضر القطع التي تتواجد فى المنزل سواء كانت رخيصة الثمن أو باهظة الثمن ومن خلال افضل شركة نقل عفش بمكة سوف نعمل على توفير الامكانيات من أدوات لنقل الاثاث الى جانب الوقت المحدد الذي تقوم الشركة بتحديد البداية ونهاية عملية النقل وتعمل الشركة أيضا على توفير خدمة عملاء مدربة جديا فى الرد على اي استفسار من العملاء سواء كان خاص بالسعر او بكيفية النقل الصحيح عزيزي العميل معنا لن تضطر الى البحث عن الفروع حيث أن فروعنا منتشرة فى كل ارجاء مكة المكرمة وايضا باقي أجزاء المملكة .

mostafashaban يقول...

عملية التنظيف هي عملية ضرورية جدًا ، وذلك للمحافظة على صحة أطفالنا لكن عملية التنظيف مرهقة للغاية ، يؤدي ذلك إلى الإهمال في الاهتمام بتلك العملية مما يترتب عليه الكثير من الأمراض ، لذلك نقدم لكم شركة تنظيف بالطائف الشركة الأولى في مجالها والحاصلة على شهادات معتمدة من وزارة الصحة .
عزيزي العميل للحصول على أعلى جودة في أعمال التنظيف ، قم بالتعامل مع شركة تنظيف بالبخار بالطائف فلديها كل ما تحتاج إليه من معدات حديثة ومتطورة وعمالة مدربة على أعلى مستوى من الخبرة ، إن الشركة تعتمد دومًا على البخار في تنظيف وتعقيم الأماكن لأنها تدرك أهمية البخار في قتل الجراثيم والميكروبات .
عملية العزل عملية في غاية الأهمية فيجب الانتباه إلي أهميتها ، والسعي لتحقيقها وذلك لحماية المنازل من مخاطر مياه الأمطار في فصل الشتاء ، وأيضا حماية المنازل من مخاطر ارتفاع درجات الحرارة في الصيف ، لأن تلك العوامل تعمل على إضعاف البنية التحتية للمنازل وقد تتسبب في سقوط وانهيار المنازل لا قدر الله لذلك ننصحك عزيزي بالتعامل مع شركة عزل اسطح بالطائف شركة ذو خبرة كبيرة ومتخصصة في جميع أعمال العزل الخاصة بأسطح المنازل .
إننا نوفر عليك الوقت والجهد والأموال عزيزي العميل في عملية النقل لدينا كل ما تحتاج إليه من وسائل نقل حديثة ومتطورة ومعدات وأوناش ذو كفاءة عالية ، بالإضافة إلى أننا نمتلك فريق مدرب على أعلى مستوى من الخبرة في طرق شركة شركة نقل عفش بالطائف فلا تتردد في الاتصال بنا والتعاون معنا وسوف نوفر لك كل ما تحتاج إليه لعملية نقل آمنة .
مكافحة الحشرات ليست من الأمور السهلة والتي يستطيع تنفيذها أي شخص ، قد تعرض نفسك للخطورة عند القيام بمحاولة التخلص من الحشرات أو القوارض لذلك ننصحك بأن تتعاون مع شركة مكافحة حشرات بالطائف ، لأنها أفضل شركة تمتلك أجود وأكفأ المبيدات الحشرية المستوردة والعالمية تسعى الشركة جاهدة إلى تحقيق أقصى حماية لك ولأسرتك من الحشرات والقوارض .
النظافة جزء كبير من عملية الحفاظ على جمال المنزل وطلته الرائعة ومن خلال التعامل مع شركة تنظيف بالبخار بجدة سوف يتم توفير كلفة أدوات التنظيف التي يتم من خلالها توفير الوقت والمجهود الذي يتم يبذل بواسطة ربات البيوت حتى يحصلوا على نتيجة جيدة ولكن لا يمكن حتى الوصول إليها نتيجة إلى تراكم المشاغل ومهام أخري .