الأحد، 27 فبراير 2011

تأجيل عيد الحب


فى ظل التأجيلات والالغاء وزحمة الاحداث وسرعة القرارات وبطئها ايضاً -  مبقتش فارقة كتير – هناك ايام واشياء ضاعت فى الرجلين بسبب الاحداث الجارية ومنهم "عيد الحب" وانا من موقعى هذا اطالب بتأجيل عيد الحب وليس بغرض الاحتفال به لا سمح الله ولا حاجة ولكن لكى اشاهد الحبيّبة وهما بيحتفلوا به.

برغم ان قامت الثورة لتغيير السلوكيات والافعال التى اعتدنا ان نقوم بها ونحن نعلم جيداً انها خطأ لكن بعد الثورة ظل من يصرون على فعلها متمادون فيها وظل الحبيّبة يتقابلون على نواصى الشوارع الهادئة والتزنيق بين العربيات المركونة.

ولأن تزامن عيد الحب مع اوقات الثورة والاحتفال بنجاحها والحداد على الشهداء فقرر البعض ويعتبروا اغلبية انه سوف يتم الغاء الاحتفال بعيد الحب وانا عن نفسى احب ان اشاهد فقط واشجع اللعبة الحلوة ولا احب ان اكون فُرجة فى هذا اليوم المِحمر ذو الدباديب الكبيرة والصغيرة والورود بكل الوانها.

ارجوكم آجلوا عيد الحب حتى من الممكن ان اغير رأيى واقوم بالاحتفال، كى ادخر مصروفى المتواضع واشترى بووت او حتى جونلة قصيرة – اهو تغيير برضه – او ان اشترى هدية للحتة بتاعتى ذات الجل الكثيف وهو حبيبى الضائع وسط الادغال – كأنى بحب رامبو مثلا ولا حاجة – دبدوب بعشرة جنيهات او  باتنين ونص من المحل اللى جنب البيت او حتى وردة دبلانة اهو احسن من مفيش.

وبالمناسبة الرائعة الجميلة دى حبيت ان اظهر مواهبى الشعرية والقى قصيدة صغيرة على اد الحال تفصح عن ما فى قلبى من مشاعر فياضة وتصبح ايضا قصيدة شهيرة للحبيّبة يتبادولنها فيما بينهم وتصبح علامة فى عالم الغرام والاشعار وخلى بالك حقوق التهييس محفوظة فى تلاجة الحب:

يقولى حبيبى يا مُهجة تعالى اقوله لا مجيشى
يقولى يابت تعالى اقوله لا ... ما انت ماتسويشى
اقوله اسكت يقولى الشوق ... مكسر شواكيشى
اقوله ياواد اخرس يقولى ليه هو احنا هنشبهكيشى

1 comments:

DrSat يقول...

حلوه :))
أؤيد فكرة التأجيل أيضا.. مجتش على دي يعني